Isu Perbankan Internet
PUTRAJAYA 12 Okt. – Sebanyak 159 kes kecurian identiti melibatkan pelanggan perbankan Internet dikesan di negara ini bagi tempoh sembilan bulan pertama tahun ini.
Bilangan itu meningkat sebanyak 27 kes berbanding 132 kes yang dilaporkan bagi tempoh sama tahun lalu.
Kes-kes itu dilaporkan oleh pihak institusi perbankan dan pelanggan kepada Pusat Keselamatan dan Tindakan Balas Kecemasan Teknologi Komunikasi dan Maklumat Negara (NISER).
Jumlah kerugian bagaimanapun tidak dapat diperoleh kerana dirahsiakan oleh pihak perbankan terbabit.
Kecurian identiti atau phishing dilakukan oleh pihak tidak bertanggungjawab dengan mewujudkan laman-laman web palsu bank bagi mendapatkan maklumat pengguna seperti nama pengguna dan kata laluan untuk membolehkan mereka mengakses akaun perbankan Internet pengguna.-selanjutnya di UTUSAN MALAYSIA-
No comments:
Post a Comment