Kisah Cinta Rahsia Wanita Melayu Murtad
NAUZUBILLAH MINZALIK..
Berikut ialah artikel yang diterjemah dari laman web
sebuah gerakan Kristian di Australia menceritakan
kehidupan orang-orang Melayu yang murtad di Malaysia.
Wanita Islam yang berkongsi rahsia cinta
Disiarkan pada 28/06/2006
Klik sumber artikel
Islam, bukan seperti budaya Barat yang tertumpu kepada
kebebasan seks, yang membentuk realiti harian satu
pertiga dunia penganut Anglican. Wanita Melayu yang
masuk Kristian terpaksa hidup dalam dua alam. KATRIN
ARNHOLZ menemuramah salah seoarang daripada mereka.
Dibawah gambar Kamariah (bukan nama sebenar) pada kad
pengenalannya dinyatakan bangsa. Dibawahnya jantina,
dan pada kiri ditulis : Islam. Akan tetapi wanita
berusia 28 tahun ini yang memakai cermin mata bersegi
dengan senyuman lebar adalah seorang Kristian. Dia
datang dari kumpulan bangsa yang terbesar di Malaysia
– iaitu Melayu. Mengikut perangkaan rasmi, bangsa
Melayu terdiri dari 65% penduduk. Di Malaysia, menurut
Kamariah, seorang Melayu adalah Islam menurut
definisi. "Seorang Melayu ialah Islam. Noktah,"
katanya. Sedikit yang berani tampil ke tengah
masyarakat jika mereka masuk Kristian.
Seorang lelaki yang mengisytiharkan secara terbuka
keluar Islam ialah pelayar terkenal, Azhar Mansor,
pada tahun 1999 telah mengelilingi dunia dalam tempoh
190 hari dengan bantuan satu enjin. Tiang utama
layarnya patah di Tanjung Pengharapan (Cape Horn).
Walaubagaimanapun dia berjaya sampai ke Kepulauan
Faulkland untuk membaiki layarnya. Apa yang berlaku
antara tanjung dan kepulauan tersebut adalah
spekulasi. Di internet ramai orang Islam
tertanya-tanya samada Mansor – yang tidak lagi menetap
di Malaysia – benar-benar keluar dari Islam. Dan
banyak juga perbincangan di kalangan orang Kristian.
Menurut versi cerita Kamariah, Mansor hampir lemas di
laut, diselamatkan oleh ikan lumba-lumba, dan kemudian
muncul Jesus.
Lina Joy tidak bermaksud untuk menjadi terkenal
apabila dia meminta secara rasmi untuk keluar Islam
pada tahun 2001. Dia berjaya menukar namanya dari
Azlina Jailani ke Lina Joy, akan tetapi Jabatan
Pendaftaran Negara menolak untuk membuang perkataan
'Islam' pada kad pengenalannya. Keputusan tersebut,
bukannya tanggungjawab jabatan kerajaan berkenaan,
tetapi diputuskan oleh Mahkamah Syariah – mahkamah di
Malaysia yang mengawasi umat Islam mematuhi ajaran
Islam. Apa yang tidak menyebelahi Lina Joy ialah
apabila hakim berkata , ' Memandangkan plaintif
seorang Melayu, dia terikat kepada perundangan Islam
sehinggalah dia mati'.
Dia telah banyak kali merayu keputusan tersebut, dan
rayuannya yang terkini akan didengari di Mahkamah
Tinggi Kuala Lumpur. Selepas itu barulah akan
ditentukan samada Mahkamah Syariah mempunyai kuasa
perundangan terhadap mereka yang ingin keluar dari
Islam. Artikel 11 (dalam Perlembagaan Persekutuan
Malaysia) menjanjikan kebebasan beragama. "Benar untuk
agama lain tetapi tidak untuk orang Islam yang ingin
keluar dari Islam". Kata Kamariah lagi.
Dia dan Natasha (bukan nama sebenar) berusia 34 tahun
adalah satu-satunya orang Melayu yang berada di gereja
antarabangsa. " Ramai orang Melayu Kristian
menyembunyikan diri dan berjumpa secara rahsia",
menurut Kamariah. Mereka masih lagi didaftarkan
sebagai orang Islam. Dalam masa dua bulan, Kamariah
akan memulakan perrniagaan pengurusan perkahwinan.
Tetapi dia ingin meluaskan lagi perniagaannya : ianya
termasuk khidmat pra-perkahwinan percuma. Khidmat
nasihat perkahwinan tersebut berlandaskan
prinsip-prinsip dalam Bible. Kamariah telah mengadakan
perundingan dengan pihak berkuasa yang berkaitan – dan
ianya telah diluluskan.
Kad pengenalan orang Islam yang keluar Islam menjadi
masalah bila mereka hendak berkahwin, kerana menurut
hukum Islam, hanya seorang Islam boleh berkahwin orang
Islam yang lain.
"Hanya satu cara untuk kahwin secara sah, iaitu
mengahwini seorang Melayu Kristian lain yang atas
kertas masih lagi seorang Islam", menurut wanita muda
tadi. "Akan tetapi anak-anak kami akan menjadi orang
Islam diatas kertas, dan anak mereka seterusnya, dan
kitaran ini tidak akan terhenti. Tetapi jika kita
ingin menukar kad pengenalan, ianya tidak akan berlaku
tanpa masalah." Mahkamah Syariah boleh membuat
keputusan untuk memenjarakan saya", kata Kamariah.
Oleh itu dia tidak lagi berfikir sekarang untuk
berkahwin atau menukar kad pengenalannya, dan dia
hidup – seperti kebanyakan yang belum berkahwin di
Malaysia – bersama-sama ibu bapanya yang Islam. Mereka
tidak tahu anak mereka seorang Kristian. "Di sini saya
harus berhati-hati dengan siapa saya bercakap",
menurut Kamariah. "Ada orang Melayu yang toleran
tetapi yang lain tidak ragu-ragu lagi akan
menghadapkan saya ke Mahkamah Syariah. Jika mereka
tidak melaporkannya, kemudian mereka akan berfikir
mereka bersubahat untuk melindungi saya – dan itu
adalah tidak baik dalam Islam."
Kamariah masuk Kristian dalam tahun 2000 selepas dua
tahun menjalinkan hubungan dengan seorang Cina
Kristian. "Saya sentiasa iri hati, dia mempunyai
hubungan dengan Tuhan dia. Tuhan saya adalah jauh,
tidak boleh dicapai," katanya lagi. "Doa dia dijawab.
Doa saya tidak." Jadi Kamariah pada satu hari
menyerahkan dirinya kepada Jesus. Sejak itu banyak
telah berubah. Walaupun dia tidak bercakap mengenai
Kristian dengan ibu bapanya, dia bersembahyang di
rumah. "Tiba-tiba emak saya menanggalkan hiasan ayat
Quran daripada dinding dan menggantung gambar bunga",
katanya riang. Satu hari, dia berharap, dia tidak
perlu lagi menyembunyikan kepercayaannya. "Saya harap
lebih ramai Melayu Kristian akan keluar ke tengah
masyarakat dan pergi ke gereja dan berjumpa secara
terbuka. Itu akan menjadi satu kejayaan dalam
masyarakat kita."
*********************************
Muslim women who share a secret love
Posted on 28/06/2006
Click article source
Islam, rather than Western culture's focus on sexual
freedom, shapes day-to-day reality for a third of the
world's Anglicans. Malay women who convert to
Christianity are forced to live a double-life. KATRIN
ARNHOLZ spoke to one of them.
Under Kamariah's* photo on her Malaysian
identification card is her ethnicity. Right under that
her gender, and to the left: Islam. But the
28-year-old woman with the angular eyeglasses and the
broad smile is Christian. She belongs to the largest
ethnic group in Malaysia—the Malays. According to the
official census, Malays number 65 per cent of the
population. In Malaysia, Kamariah says, a Malay is a
Muslim by definition. "A Malay is a Muslim. Full
stop," she says. Few dare to go public if they convert
to Christianity.
One man who has publicly converted is the well-known
yachtsman, Azhar Mansor, who in 1999 sailed around the
world in 190 days without the aid of an engine. The
main mast of his yacht broke around Cape Horn. He
managed, nevertheless, to reach the Faulkland Islands
to repair the mast. What happened on the way between
the cape and the islands is subject to speculation.
The internet is full of questions by Muslims as to
whether Mansor – who no longer lives in Malaysia – is
really converted. And there is much discussion among
Christians as well. Kamariah's version is that Mansor,
about to drown in the sea, was saved by a dolphin, and
that Jesus appeared to him soon after.
Lina Joy did not intend to become famous when she
requested officially to leave Islam in 2001. She
succeeded in changing her name, Azlina Jailani, to
Lina Joy, but the government's National Registration
Department refused to delete 'Islam' from her
identification card. For such decisions, it is not the
government departments that are responsible, but the
Syariah Court – the court in Malaysia which supervises
Muslims' adherence to Islam. To the disadvantage of
Lina Joy, the judge ruled, 'As the plaintiff is a
Malay, she is subjected to the laws of Islam until she
dies'.
She has appealed the decision several times, and her
latest appeal will appear soon before the High Court
in Kuala Lumpur. Then it will be determined whether
the Syariah Court has jurisdiction over those people
who want to convert out of Islam. Article 11 (of the
Malaysian Constitution) promises freedom of religion.
"It is true for all the other faiths, but not for
Muslims who want to leave Islam", says Kamariah.
She and the 34-year-old Natasha* are the only ethnic
Malays in the international church they visit. "Many
Malay Christians hide themselves and meet secretly",
explains Kamariah. They are still registered as
Muslims. In two months, Kamariah will start a business
which plans weddings. But the business intends to do
much more: it will also offer free pre-marital
counselling. The counselling will be based on the
principles of the Bible. Kamariah had to negotiate
this plan with the relevant authorities - and the plan
was approved.
The identification card of converted Muslims becomes a
problem when they want to marry, because by Islamic
law, a Muslim can only marry another Muslim.
"The only way to get legally married is to marry a
Malay Christian who is also still on paper a Muslim",
says the young woman. "But then our children will also
be Muslims on paper, and their children, and the
circle is never broken. But if we want to change our
identification cards, it won't happen without
problems." The Syariah Court can decide to put me in
prison", explains Kamariah. Therefore she does not
think now of marrying or of changing her identity
card, and she lives – like most single adults in
Malaysia – with her Muslim parents. They do not know
that their daughter is a Christian. "Here I must be
careful whom I confide in", Kamariah says. "Some
Malays are tolerant, but others would not hesitate to
turn me in to the Syariah Court. If they didn't turn
me in, then others might think that they were
cooperating to hide me – and that is not good at all
in Islam."
Kamariah became a Christian in 2000 after being in a
two-year relationship with a Chinese Christian. "I was
always envious; he had a relationship with his God. My
God was far away, unattainable," she remembers. "His
prayers were answered. Mine were not." So Kamariah
decided one day to entrust her life to Jesus. Since
then much has changed. Even though she does not speak
with her parents about Christianity, she prays in her
house. "Suddenly my mother took the Koran verses off
the wall and instead hung up a picture of some
flowers", she says happily. One day, she hopes, she
will not have to hide her faith any longer. "I wish
that more Malay Christians would come out publicly and
go to church and not meet secretly. That would be a
break-through in our society."
No comments:
Post a Comment