Platinum Ads
anep-enterprise anep-enterprise
Israk Mikraj

Wednesday

Ainan pelajar melayu Politeknik Singapura termuda

Ainan pelajar melayu Politeknik Singapura termuda

SINGAPURA: Seorang kanak-kanak pintar yang mendapat liputan meluas kerana lulus Peperiksaan 'O' Level bagi mata pelajaran kimia pada usia tujuh tahun pada 2007, kini diterima belajar di Politeknik Singapura sekali gus menjadi pelajar termuda di dunia mengikuti pengajian tahun tiga bagi modul institusi menengah tinggi.

Ainan Celeste Cawley, 8, berketurunan Ireland-Melayu, mengikuti pengajian bagi pelbagai modul kimia berasaskan makmal, termasuk pengajian tahun satu, dua dan tiga.

Pada mulanya, Ainan mengambil mata pelajaran Analisis Kimia dan Fizikal sebelum mengikuti modul Kimia Inorganik dan Organik tahun pertama, modul Sureh, Unsur Transisi dan Kompleks tahun dua dan modul Wangi-wangian dan Kimia Haruman tahun tiga.


Kanak-kanak yang neneknya, Sabariah Abdul Wahab, 51, berasal dari Parit Ya'ani, Johor ini, menduduki peperiksaan GCE 'O'Level pada Januari tahun lalu sebagai pelajar persendirian di British Council.

Namanya tercatat dalam The Singapore Book of Records sebagai kanak-kanak paling muda yang lulus peperiksaan kendalian London Edexcel Board itu.

Peperiksaan 'O'Level bertaraf lebih tinggi daripada Lulusan Sekolah Tinggi Amerika Syarikat dan lulusan peperiksaan ini diterima masuk secara terus bagi mengikuti pengajian peringkat ijazah oleh universiti Amerika.

Sebaik lulus peperiksaan berkenaan, Ainan mencari universiti di seluruh dunia yang sedia menerimanya melanjutkan pelajaran, sebelum pencariannya berakhir di politeknik di sini.

Pada sesi pertama pengajian membabitkan ujian makmal, kanak-kanak ini berjaya memenuhi semua syarat yang ditetapkan dan ini menyangkal andaian sesetengah pihak bahawa kanak-kanak seusianya tidak mampu melakukan uji kaji makmal dengan berkesan.

Antara uji kaji yang dilakukan oleh Ainan ialah penyediaan isoamyl acetate (minyak pisang) dan pengasingan limonene daripada buah-buahan sitrus (uji kaji bagi tahun pertama) dan penghabluran semula asid benzoik dan penyediaan serta penghabluran aspirin (uji kaji tahun pertama).

Malah, Ainan bersama dua adiknya - Fintan, 4, dan Tiarnan, 2, berjaya menghasilkan minyak wangi dengan menggunakan bahan kimia sebagai hadiah untuk ibu mereka sempena sambutan Hari Ibu.

No comments:

 
Blog@nEp$ter
Direka oleh (hanif575)